Skip to main content

Rindu Awak 200%

Bulan ini adalah waktu bagi saya menghabiskan bakian cuti rehat yang ada sebelum memulakan pengajian di Johor Bahru. Difikiran siang & malam memikirkan akan bermulalah 'rindu awak 200%' pada anak-anak nanti. Pada ayahnya rindunya akan semakin lebih lagi tak lagi 200% tapi berkali-kali ganda... terima kasih kerana sentiasa berkorban membahagikan masa, kasih, sayang & kerjaya buat anak-anak.

Bercerita tentang waktu sekarang ini, saya kerap berbual dengan buah hati, semangat hati & nyawa ibu Danish & Dhiya yang ibu ini akan berjauhan dengan kamu. 

Mula ceritanya: Hari Selasa tengah hari sebelum ibu hantar Danish ke sekolah seperti biasa ibu akan luangkan masa 1jam or 45minit buat kamu macam mana biasanya ibu lakukan setiap hari jumaat. Mulanya ibu letakkan tangan ibu di kepala kamu, ibu cium kepala kamu & ibu bertanya 'sayang ibu tak'.. jawab kamu 'sayang'. Kata ibu ' nanti ibu nak masuk belajar lagi, next month ibu dah mula jauh dengan Danish & adik... nanti tengok-tengokkan adik... jangan sakitkan adik.. sayang dia, ibu akan call Danish & Dhiya.. ingat tue' jawab Danish ' Ibu belajar jauh tak? berapa lama ibu belajar... abang pon nanti nak jadi macam ibu selalu nak belajar ibu tak malas'. Hmmm.... rasanya ayat yang hujung sekali ibu tak pernah ajar... hmmm.. apapun jawab ibu ' ibu belajar setahun, ibu belajar di Johor Bahru.. belajar nie tiada erti rehat tapi kena ada minat & semangat yang kuat... abang kena lebih kuat semangat lebih dari ibu yer.. abang adalah contoh kepada adik.. adik melihat setiap apa yang abang buat kalau baik, baiklah yang adik ikut nanti... jawab Danish ' baik'. Harap fahamlah anak bujang nie bila sampai masanya.

Hmmm... kali nie bercakap dengan Dhiya pula. Hati mula rasa bimbang sebab dah tahu buah hati ibu yang sorang nie memang payah sikit nak berjauhan dengan ibu lama-lama. Tapi ibu kenal adik nie kalau takder ibu confirm mesti leka ngan nonton tv channel cartoon dia. Buat adik comel ibu, jangan leka yer dik... study smart. adik kena workhard sedikit especially reading.. I know you can do... but sometimes lazziness happen when you don't want to face something... easy to pointed to you like a boring...

Buat bie, terima kasih kerana sentiasa memahami & izinkan sayang untuk mulakan pengajian semula. Mungkin inilah masa yang Allah nak menguji kesabaran kita dalam mendidik anak-anak dimana kita masing-masing berjauhan. Ia juga menguji rasa kasih & sayang kita di saat berkorban demi membesarkan mereka untuk menjadi insan yang lebih baik dari kita. Ia menguji akan rasa cintakita... melipat gandakan lagi kasih & sayang antara kita sebagai suami & isteri.... takdir yang telah ditentukan oleh Allah buat kita.

Semoga Allah sentiasa melindungi kita sekeluarga & sentiasa dipermudahkan segala urusan kita dunia & akhirat InsyaAllah..

Comments

Popular posts from this blog

2016 yang semakin berlalu..

Lama sudah tak updated blog nie.. ada juga rakan blogger dan teman yang mengenali diluar laman sosial ini bertanya. Bukan tidak mahu updated tetapi sedang berusaha mencari masa yang sesuai untuk saya isikan di laman ini. Tahun 2016 .. semoga harapan dan impiann saya dan keluarga tercapai.. begitu juga buat semua rakan-rakan yang mengenali. Tahun baru seperti tahun-tahun yang sebelum ini sudah pastinya meningkatlah usia saya, Danish dan Dhiya... dan ditambah lagi dengan penyejuk hati ibu, ayah, abang Danish dan kakak Dhiya.. dimana lahirnya Little Dihyah.  Takdir dan ketentuan Allah lahirnya Little Dihyah pada bulan yang sama.. Januari. Kesian ayah sorang-sorang di bulan September. Tapi mudahlah ayah nak wishing us Haapy Birthday anak beranak ....kih3.. Danish kini sudah berusia 10 tahun dan Dhiya pula sudahpun 8 tahun. Sekejap masa berlalu.. kamulah peneman ibu dikala kita dalam kesusahan dan kesunyian tanpa daddy. Kamu anak yang baik sentiasa berusaha memenuhi impian

Akibat Tidak Berfikir Sebelum Bertindak

Hari nie tidak semena2 dari media sosial & media elektronik kita semua boleh tengok akibat dari tindakan wanita yang 'Kurang Berfikir Sebelum Bertindak'. Apapun kita jadikan ikhtibar dari kejadian yang menimpa uncle ini... kesian warga emas di maki hamun dek wanita yang cerdik pandai nie. Pada saya, dalam kehidupan harian kita ini... Berfikir & bertindak merupakan amalan yang berkait rapat dengan ciri peribadi & kejayaan dalam hidup apatah lagi dalam konteks pengurusan gaya hidup kita. Biarlah kita miskin harta benda namun  KITA KAYA DENGAN BUDI BAHASA .... Ingat!!!! Amalan berfikir & bertindak nie melambangkan peribadi kita.  Biar tidak cantik TETAPI MANIS DALAM TUTUR BAHASA... Nilai kita berfikir & bila masa perlu atau boleh kita bertindak selepas berfikir juga menyumbang kepada kesan yang akan kita hadapi kemudiannya... Fikirkan... andai tindakan yang diambil dengan penuh ketelitian & kesabaran maka baiklah yang kita dapat..

OPPO smartphone hilang huh3..

sekadar gambar hiasan.. heh3.. Huh3.... sedihhhhhhhhh... handphone hilang. nasib smartphone nie ada kebaikannya.. buah hati nak call pon kena guna phone mak mertua.. Gini ler, nasib suami isteri dok jauh2... ada 7bulan lagi nak habis study nie macam-macam ujian datang. Alhamdulillah.. Allah kasih pada kita namanya tue..  Buat Mamat bongok yang ambil phone tue x mengaji lebih tentang kebaikan smartphone nie. Ha!!!! ambik la sgt phone tue.. tp telefon mainan la utk ko... skrg phone tue automatik x boleh berfungsi utk ko... dgn NO Imei n SD yang aku ada dah aku bank!!!! phone utk selama2nya... Bongok.. Hahahaha... 1st time marah kat blog nie... selalu jiwang2 jer... ha!!!! NAMPAK...!!!!! Note: selalu ingatkan diri untuk lebih redha.. Allah akan beri yang lebih baik selepas nie... Ameen...