Skip to main content

Adam Buat Hawa

Firman Allah Taala:
"Wahai sekalian manusia, sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari kalangan lelaki dan perempuan, kemudian Kami menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar Kamu saling mengenal satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu disisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa, Sesungguhnya Allah maha mengetahui" - surah Al-Hujuraat (49-13)

Andainya sikit daripanya cinta seorang wanita itu hendak diberi pada seorang yang akan digelar suami, maka pilihlah seorang lelaki yang:

KUAT AGAMANYA
Biarlah sesibuk manapun, solat fardu tetap terpelihara dan terjaga. Utamakanlah lelaki yang kuat pengamalan agamanya. Lihat sajalah bagaimana Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang yang tinggi yang ada pada diri Saidina Ali biarpun dia peluda paling miskin dari harta akan tetapi kaya rohaninya.

BAIK AKHLAKNYA
Ketegasannya nyata akan tapi dia berlembut dan bertolak ansur pada hakikatnya. Sopan tutur katanya menggambarkan gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua amat ketara. Bakal meraikan bakal isteri yang akan dikahwininya.

TEGAS MEMPERTAHANKAN MARUAH
Pernah dia menjengah ke tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam.

AMANAH
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan sahaja Si Dia.

TIDAK BOROS
Dia bukan;ah kedekut tetapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi mereka yang berhak.

TIDAK LIAR MATANYA
Perhatikannya apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu lalang ketika berbicara. Jika Ya, jawabnya... dia bukanla calon yang sesuai buat kamu.

TERBATAS PERGAULANNYA
Sebagai lelaki dia tahu dia tak mahu jadi fitnah orang, tapi dia tak amalkan cara hidup bebas.

RAKAN PERGAULANNYA
Mereka yang menjadi rakan pergaulannya adalah mereka yang sepertinya.

BERTANGGJUNGJAWAB
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia mempertaruhkan dirinya terhadap orangtuanya dan juga keluarganya. Dia tidak sesekali mangabaikan dan membelakangi orangtua dalam menentukan sesuatu keputusan yang besar buat dirinya seperti apabila dia menyatakan hasrat untuk berkahwin kepada mereka.

TENANG WAJAHNYA
Apa yang tersimpan dalam sanubarinya kedang-kadang terpancar melalui air mukanya. Wajahnya tenang setenangnya sewaktu dia capai dan bertindak.

Berbahagialah kamu jika diintai calon yang demikian sifatnya. Akan tetapi Allah tidak menyuruh kamu untuk memandang seseorang kepada orang lain. Seperti orang yang bukan dalam aliran agama, kurang penghayatan terhadap Islam dan lain-lain. Mereka juga perlukan bimbingan, tetapi bukan dari seorang wanita kerana tugas itu bukan khas untuk kamu. Kamu adalah pembantunya dalam menyempurnakanrumahtangga.

Kalaulah mereka berusaha untuk berubah kerana Allah, maka Allah akan anugerahkan pasangan yang sekutu untuknya, akan tetapi jika dia beruabah keranamu wahai wanita, maka kamu akan dapati sifatnya yang sebenar sesuai kamu berkahwin dengannya nanti. Jika lebih baik, Alhamdulillah beruntunglah kamu dan jika sebaliknya, maka sudah terlambat untuk kamu berpatah kembali. Di waktu itu tiada lagi penyesalan melainkan keperitan yang tidak akan kesudahan.

Wahai wanita, jika kamu mempunyai calon untuk dijadikan suami, maka khabarkanlah kepada orang tuamu. Apabila ada calon yang lebih baik untuk kamu dari keluarga dan orang tuamu, maka hendaklah kamu mendahulukan pilihan keluarga, kerana itulah yang lebih baik bagi kamu. Melainkan apabila calon itu kamu ragui sifat perwatakannya dan calon kamu adalah lebih baik dalam soal agamanya, maka berbincanglah dengan keluargamu. InsyaAllah. Allah permudahkan jalan bagi kamu untuk bersamanya nanti.

Pemilihan seorang suami buat seorang wanita bukan satu perkara yang mudah. Maka oleh sebab itulah Islam menggariskan panduan yang terbaik dalam pemilihannya agar kamu tidak kecewa di kemudian hari. Suami yang baik dan soleh bukan hanya akan memimpin kamu, akan tetapi bakal memimpin anak-anakmu nanti sebagai penyambung zuriat generasi Islam yang lebih berkualiti. Letakkanlah cintamu sungguh-sungguh pada Allah jika kamu benar-benar inginkan pemuda begini, kerana dia pun sedang menunggumu untuk bersama menempuhi mehnah dunia dan kamu akan kuat, teguh bersamanya nanti. Berfikirlah, fahamilah maka bertindaklah wahai wanita sebelum segalanya terlambat atau kamu akan kehilangan lelaki sepertinya.


Comments

Popular posts from this blog

2016 yang semakin berlalu..

Lama sudah tak updated blog nie.. ada juga rakan blogger dan teman yang mengenali diluar laman sosial ini bertanya. Bukan tidak mahu updated tetapi sedang berusaha mencari masa yang sesuai untuk saya isikan di laman ini. Tahun 2016 .. semoga harapan dan impiann saya dan keluarga tercapai.. begitu juga buat semua rakan-rakan yang mengenali. Tahun baru seperti tahun-tahun yang sebelum ini sudah pastinya meningkatlah usia saya, Danish dan Dhiya... dan ditambah lagi dengan penyejuk hati ibu, ayah, abang Danish dan kakak Dhiya.. dimana lahirnya Little Dihyah.  Takdir dan ketentuan Allah lahirnya Little Dihyah pada bulan yang sama.. Januari. Kesian ayah sorang-sorang di bulan September. Tapi mudahlah ayah nak wishing us Haapy Birthday anak beranak ....kih3.. Danish kini sudah berusia 10 tahun dan Dhiya pula sudahpun 8 tahun. Sekejap masa berlalu.. kamulah peneman ibu dikala kita dalam kesusahan dan kesunyian tanpa daddy. Kamu anak yang baik sentiasa berusaha memenuhi impian

Akibat Tidak Berfikir Sebelum Bertindak

Hari nie tidak semena2 dari media sosial & media elektronik kita semua boleh tengok akibat dari tindakan wanita yang 'Kurang Berfikir Sebelum Bertindak'. Apapun kita jadikan ikhtibar dari kejadian yang menimpa uncle ini... kesian warga emas di maki hamun dek wanita yang cerdik pandai nie. Pada saya, dalam kehidupan harian kita ini... Berfikir & bertindak merupakan amalan yang berkait rapat dengan ciri peribadi & kejayaan dalam hidup apatah lagi dalam konteks pengurusan gaya hidup kita. Biarlah kita miskin harta benda namun  KITA KAYA DENGAN BUDI BAHASA .... Ingat!!!! Amalan berfikir & bertindak nie melambangkan peribadi kita.  Biar tidak cantik TETAPI MANIS DALAM TUTUR BAHASA... Nilai kita berfikir & bila masa perlu atau boleh kita bertindak selepas berfikir juga menyumbang kepada kesan yang akan kita hadapi kemudiannya... Fikirkan... andai tindakan yang diambil dengan penuh ketelitian & kesabaran maka baiklah yang kita dapat..

Jom Tonton RoboCop 2014

Nak story dulu sebelum nan tonton wayang ngan family minggu nie.. Belum tengok version 2014 filem RoboCop lagi.. tapi dah ada kakitangan yang cakap filem nyer lebih kurang sama dengan filem yang dulu. Hmm... tak kisah la janji dapat tengok filem ni jugak.. anak-anak dah excited dah nie... maklumlah filem-filem cyborg macam nie memang SB (Danish) suka sangat-sangat... Apapun, hanya yang lahir pada tahun 70-80an sahaja yang akan memahami... nak tahu kenapa download dulu filem RoboCop 1987 nie dari Youtube.. nanti akan faham... promote2.. Note: macam biasa sebelum tonton wayang nak ajak Sirman bawa gie makan ayan penyet dulu baru masuk panggung nanti lapor...