Saturday, 8 February 2014

Kenali Bakteria dalam Makanan yang Contaminated

7 Bakteria Dalam Makanan Yang Boleh Menyebabkan Kita Sakit.

Faktor penyebab rebakan  penyakit boleh hadir dari mana-mana sahaja. Bahkan dari makanan yang kita makan. Tanpa kita sedari, di dalam makanan yang diambil terdapat bakteria yang boleh menyebabkan infeksi penyakit dan berkemungkinan membawa kepada kematian.

Disini, saya ingin share sedikit informasi yang mungkin dapat dijadikan rujukan buat kita bersama: http://www.myhealthnewsdaily.com/get news.php

1. Bakteria E. coli

Bakteria ini jua dikenali sebagai Eecherichia coli, ia hidup dalam usus manusia dan haiwan seperti lembu, khinzir & kambing. Bakteria ini terdapat dalam daging yang dimasak setengah masak, susu mentah & air yang tercemar.

Tanda gejala yang disebabkan oleh bakteria ini adalah diarhea, abdominal pain/ cramp & vomiting yang berterusan sehingga 5 ke 10 hari. Walaupun sebahagian besar infeksi yang disebabkan oleh bakteria ini tidak merbahaya, tetapi ada sejenis E-Coli 0157:H7 yang boleh menyebabkan melena stool 'najis berdarah', chronic kidney injury dan bahkan boleh menyebabkan kematian.

Untuk mencegah infeksi yang disebabkan oleh bakteri E. coli ini, masaklah daging sehingga benar-benar masak, cuci buah-buahan dan sayur-sayuran sebelum makan atau memasaknya, dan hindari dari mengambil susu mentah yang tidak dimasak.

2. Campylobacter

Campylobacter adalah bakteria berbentuk spiral dan berada pada ayam dan lembu yang tanda gejala infeksi disertai dengan diarrhea, cram, abdominal pain dan demam sehingga 2-5 hari.

Berkemungkinan terjadi gejala melena stool, drowsiness and non stop vomiting. Biasanya ia berterusan sekitar seminggu.

Menurut WHO, infeksi Campylobacter atau campylobacteriosis biasanya boleh dihidapi kepada peringkat kanak-kanak, bayi, warga emas dan pesakit yang menghadapi masalah neutropenic or immunocompromised .

Cara untuk mencegah infeksi Campylobacter adalah dengan memasak daging hingga benar-benar matang, mencuci tangan dan membersihkan semua peralatan dapur setelah digunakan dan hanya minum susu yang telah dimasak sahaja.

3. Listeria

Listeria monocytogenes adalah bakteria yang ditemui di dalam tanah dan air, selain itu ia juga terdapat dalam makanan mentah dan susu yang tidak di pasteurizer. Tidak seperti bakteri lainnya, Listeria dapat tumbuh dan membiak dalam suhu sejuk sekalipun.

Tanda gejala infeksi termasuk demam, menggigil, headache, abdominal pain dan vomiting. Infeksi ini berisiko kepada kanak-kanak, bayi, ibu hamil, warga emas dan pesakit yang immunocompromised 'sistem kekebalan melawan penyakit yang lemah'.

Untuk mencegah infeksi Listeria, cucilah sayur dan buah-buahan seperti tembikai dan timun sehingga bersih sebelum dimakan. Jika cairan daging tumpah, segeralah bersihkan tumpahan tersebut untuk mencegah pembiakan dan penyebaran bakteri Listeria.

4. Vibrio

Bakteria Vibrio parahaemolyticus hidup di air masin dan sering ditemui dalam makanan laut yang mentah. Jika kita makan kerang mentah atau setengah masak adalah berisiko untu mendapat infeksi bakteria jenis ini.

Bakteria ini akan menunjukkan gejala infeksi dalam masa 24 jam. Gejala yang muncul seperti diarhea  dengan abdominal pain, fatigue, demam, muntah, dan badan menggigil. Gejala dapat bertahan hingga tiga hari.

Infeksi ini lebih sering terjadi pada pesakit yang mengalami masalah system kekebalan melawan penyakit yang lemah. Infeksi ini dapat dicegah dengan memasak makan laut hingga benar-benar matang/ masak.

5. Toxoplasma

Kebanyakan pesakit yang mengalami infeksi toksoplasmosis karena mempunyai kucing yang membawa parasit, makan daging mentah yang telah tercemar atau tidak dimasak dengan matang, atau minum air yang mengandung parasit.

Orang yang mengembangkan toksoplasmosis, mengalami gejala sama seperti flu isitu nyeri tubuh, sakit kepala, dan demam. Tapi gejala yang disebabkan oleh bakteria toxoplasma sangat sedikit karena sistem kekebalan tubuh biasanya menjaga tubuh kita dari infeksi parasit ini.

Parasit ini juga dapat menyebabkan masalah serius seperti kerusakan pada otak, mata dan organ lainnya pada wanita hamil dan orang dengan sistem kekebalan yang lemah.

Untuk mencegah infeksi akibat toxoplasma, masaklah makanan dengan secukupnya, mencuci tangan saat memegang makanan, minum air yang steril, dan jika hamil, jauhi kotoran kucing.

6. Salmonella

Salmonella adalah kelompok bakteri yang biasa ditemui dalam unggas, telur, daging lemhu dan kadang-kala pada buah dan sayuran yang tidak dicuci. Infeksi salmonella dapat menyebabkan gejala seperti demam, diare, kram perut dan sakit kepala, yang dapat berlangsung hingga 4 sampai 7 hari.

Kebanyakan pesakit akan sembuh dari infeksi ini tanpa pengobatan, tetapi kadang kala infeksi karena bakteria ini akan semakin serius jika terjadi pada warga emas, bayi dan pesakit yang mempunyai masalah sistem imun yang lemah. 

Anak di bawah usia 5 tahun paling mudah dijangkiti infeksi salmonella iji. Jika tidak segera dirawat  ia akan menular melalui darah ke organ lain dan berisiko terhadap kematian.

Untuk mencegah infeksi, hindari makan telur, unggas, atau daging yang mentah atau setengah masak. Daging mentah harus disimpan berasingan dari bahan makanan lain agar tidak tercemar atau kata nama lain mengelakkan 'cross infection'. Cuci tangan dan peralatan dapur dengan bersih setelah menyentuh makanan mentah.

7. Norovirus

Norovirus adalah jenis virus yang menyebabkan gastroenteritis, suatu penyakit yang menyebabkan keradangan usus. Virus ini biasanya ditemui dalam makanan atau minuman yang tercemar dan juga dapat menyebar melalui interaksi dengan orang yang terinfeksi.

Tanda gejala mual, abdominal pain / cramp, muntah, diarhea, sakit kepala, demam dan fatigue yang berterusan selama beberapa hari.

Kebanyakan pesakit boleh sembuh dari penyakit ini dengan sendirinya, tetapi bagi pesakit yang mengalami masalah hydration yang teruk karena muntah dan diarhea, perlu mendapatkan perawatan segera ke hospital.

Untuk mencegah terinfeksi oleh norovirus, cuci tangan Anda dengan sabun dan air dan selalu menjaga kebersihan makanan yang Anda makan.

NOTE:

1. APAPUN YANG PENTING AMBILLAH SUMBER MAKANAN YANG SIHAT
2. AMALKAN TEKNIK PENCUCIAN TANGAN YANG BETUL
3. BIASAKAN DIRI UNTUK MEMBAWA WET & DRY TISSUE APABILA BERSIAR-SIAR
4. AMBILLAH MINUMAN YANG DITAPIS & DIMASAK..... MUDAHKAN...

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.