Wednesday, 13 November 2013

Hadapi Dengan Senyuman

Heh heh heh.. senyum2 kambing.... senyumlah kita kepada mereka-meraka yang berada disekeliling kita. Biarlah orang kata kita senyum 'bagai kera sumbang' janji kita tak menganggap senyum itu sebagai perkara yang remeh dalam hidup seharian kita. 

Meskipun senyum yang kita berikan itu sederhana sahaja namun penyampaian kita itu memberi manfaat kesihatan yang luar biasa. Senyum memberikan suasana hati kita ketika itu, tersenyum juga mampu memberikan rasa bahagia yang luar biasa. 

Rasa 'jelous you' orang kat kita... hahahahaha..... Ha!!! yang nie bukan senyum nie ketawa namanya.
Kadang-kadang kita rasa ragu akan manfaat senyuman kepada kesihatan kita sendiri, ada baiknya kita baca tujuh alasan penting 'Mengapa KITA harus senyum' kan kan. 

1. Tersenyum Menunjukkan ketenangan kita dalam mengatasi situasi harian kita.Melemparkan senyuman kepada orang lain bukanlah sesuatu perkara yang sulit untuk kita lakukan bahkan ia memberikan pandangan yang baik berkenaan sikap kita dalam berhadapan dengan orang yang disekeliling kita. Cuba kita lihat bila kita tersenyum pada orang yang disekeliling kita pasti diantara mereka akan membalas senyuman itu. ha!!!! ini dah terang-terang mencerminkan bahawa senyuman mampu menjadi tarikan spontan seseorang itu untuk membalas senyuman itu sekaligus membuat kita rasa tenang & bahagia dalam melaksanakan apa sahaja rintangan yang kita lalui seharian kan... hmmmm.


2. Tersenyum mampu menghilangkan stress or medikal term ' Depression'Pernah kita rasakan waktu kita  stress segala  otot-otot rahang kita akan terasa kaku. Dari otot-otot rahang & otot leher kita ketika terasa tegang/ melayu kata 'ketat' hingga menyebabkan sakit kepala. Ha!!! pernah tak orang menegur kita 'ketat jer muka hari nie'. Ha!!!, itu namanyer airmuka kita kurang manis dari hari-hari sebelumnya tue... faham-faham jer lah yer....Hmmm... sebenarnya senyuman nie salah satu daripada formula 'awet muda' tau. Senyuman membantu meminimalkan garis kerutan di dahi kita... cer tengok dahi kita sendiri.. kedut tak... ha!!! comel tak kak ton!!!. hahahahaha..... Untuk itu, jangan ragu untuk tersenyum setiap hari.


3. Tersenyum meningkatkan sistem kekuatan badanKetika kita tersenyum, badan kita secara natural akan terasa relax. Ketika itu, sistem kekuatan badan akan dapat berfungsi secara optimal dimana ia dapat melawan dari perasaan panik dan selsema.


4. Senyum dapat menurunkan tekanan darahTersenyum mampu menghilangkan ketegangan fikiran dan membuat otot-otot wajah kita relax. Secara tidak langsung ia membantu dalam mengawal tekanan darah kita ke tahap yang normal. Duduk dan menikmati pemandangan, bermain dengan haiwan peliharaan atau melakukan sesuatu yang santai, tersenyumlah selama 5 minit dan pasti kita akan rasakan perbezaannya.


5. Tersenyum adalah terapi bagi menyembuhkan sakitTersenyum membantu tubuh kita secara natural menyeluarkan endorphin dan serotonin yang bekerjasama untuk membantu kita merasakan semakin sihat dan meminimalkan rasa sakit yang kita alami.


6. Tersenyum Fomula awet muda!Tersenyum membantu menghindarkan garis-garis kerutan di dahi. Dek kita asyik tepek face-lift dan method kecantikan mahal kat muka tapi senyum tidak... hmmm udah2lah baik kita adaptasikan senyuman yang berterusan di bibir kita nie agar otot-otot yang ada tue tidak mengendur mengikut usia yang semakin meningkat nie. Atau dengan kata lain mempertahankan keremajaan dan kejelitaan kita ini agar tidak nampak dimakan usia.


7. Tersenyum membuat Anda Tampil peraya diri & suksesOrang yang tampak percaya diri lebih mungkin untuk dipromosikan naik jabatan dalam bisnis. Jadi menempatkan senyum di tempat kerja, bahkan dalam pertemuan proyek yang mungkin membuat Anda stres, dan lihat bagaimana orang lain merespon Anda.Tersenyum bisa menularkan kebahagiaan, untuk itu jangan ragu untuk tersenyum, sudahkah anda senyum hari ini?

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.